Dokumenter

Lukke

Judasevangeliet - sørgespill

For få år siden gikk nyheten ut over verden om at det var funnet fragmenter av et nytt evangelium. En gjeter ved bredden av elven Nilen skulle ha oppdaget en rull med bleknet papyrus. På siste linje på den siste og trettende siden stod det: Ευαγγέλιον του Ιούδα - «Judasevangeliet». Dette er evangelisten – ikke synderen – Judas Iskariot sitt evangelium. 

Hvor:

METEORFESTIVALEN, Røkeriet (BERGEN)

Når:

17.10 (kl 21:00) og 18.10 (kl 17:00 & 21:00)

Billetter:

Billett

Av:

Regi/ tekst /audiovisuelt konsept: Tore Vagn Lid
Musikk: Glenn Erik Haugland og Tore Vagn Lid

Med:

Scenografi: Kyrre Bjørkås,  Lyd: Thorolf Thuestad, Lys: Kyrre Heldal Karlsen, m.fl
Transiteatret-Bergen og BIT 20 Ensemble

Her er det hele menneskehetens avskum og ”gjerningsmann” som griper ordet og som vitner om det ingen kunne eller ville vite: At Judas egentlig er helten – den ene – som påtar seg oppdraget å forråde sin mester for at profetien skal kunne fullbyrdes. Dette er den fordømtes egen beretning. Her er det hele menneskehetens avskum og ”gjerningsmann” som griper ordet og som vitner om det ingen ville eller kunne vite: At Judas egentlig er nøkkelspilleren– den ene – som påtar seg oppdraget å forråde sin mester for at profetien skal kunne fullbyrdes. Hendelsene i hagen, ”judaskysset”, arrestasjonen i olivenhagen om natten sees her innenfra – fra de to som hadde gjort avtalen. De eneste som visste sannheten. 

Vitenskapens problem, det ufullstendige ved det eldgamle manuskriptet, de kryptiske hullene, setninger og passasjer som er visket ut gjennom århundrer med mislighold og forvitring, har blitt den kunstneriske muligheten; en invitasjon til å tenke videre, "fullføre", konfrontere. Og der de andre disiplene for lengst har fått sine kunsthistoriske pasjoner, kantater og oratorier, er dette et forsøk på å la Judas selv komme til orde. En konsentrert fabel – fortettet, profanisk og effektiv – forteller en kontrapunktisk historie om dramaet rundt Judas og hans mester. Og når evangeliets hovdstemme snus på hodet, blir ofre blir til bødler, og bødler til helter.

«Gå vekk fra de andre, så skal jeg fortelle deg om rikets mysterier. Du har muligheten til å komme dit, men det vil volde deg mye sorg. For en annen vil erstatte deg for at de tolv igjen skal bli fullstendige overfor sin gud.»

Siste del i "Sørgespill-triologien"*

Juadasevangeliet blir tredje og avsluttende sats i Tore Vagn Lids sørgespill-triologi. (Det første sørgespillet var "Straff" på Logen/Hordaland Teater 2012), det andre "Kill them all!" på Nationaltheatret 2013) Sørgespillene har ingen "skuespillere" og "ingen musikere", ingen "sangere", men utelukkende spillere. Inspirert av de gamle spillbrettenes regler og narrativer, har målet har vært å finne fram til en form som på samme tid kan forene samfunnsmessig overblikk med eksistensielt innblikk, som søker enkeltmennesket i systemet og systemet i enkeltmennesket, ser etter sammenhenger og regler som fører tilsynelatende isolerte og individuelle skjebener sammen i ett og samme spill.

Tore Vagn Lids siste sørgespill, Kill Them All! (Nationaltheatret, 2013) ble i Norsk Shakespear og teatertidsskrift omtalt som "...noe av det beste som er laget i Norge på lang, lang tid."

Judasevangeliet er produsert av Transiteatret-Bergen og Ultima i samarbeid med BIT 20 og DNO

Regi, tekst og audiovisuelt konsept: Tore Vagn Lid, Musikk: Glenn Erik Haugland og Tore Vagn Lid, Scenografi of Vide: Kyrre Bjørkås, Lyddesign: Thorolf Thuestad, Animasjoner: Kristian Pedersen Scenografisk medarbeider: Øystein Nesheim Lysdesign: Kyrre Heldal Karlsen, Produsent: Mari Sofie Andreassen og Tor Christian Bleikli, Inspisient: Tina Engedal Koransvarlig: Marit Tøndel Bodsberg og Lise Kvenseth . 

Spillere (Barna): Didrik Strønen Damm, Selma Indine Strønen Damm, Henrikke Meidell. Spillere: Sveinung Birkeland, Tor Christian F. Bleikli, Jon Helge Christensen, Liv Astrid Dahl, Jon Harthug, Ørjan Hartveit, Hilde Annine Hasselberg, Gunnar Hauge, Glenn Erik Haugland, Sofie Hoff Jørgensen, Danilo Kadovic, Liene Klava, Ole Kristian Kolsvik, Lise Kristin Kvenseth, Tore Vagn Lid, Bjørn Fredrik Meyer, Jutta Morgenstern, Ellen Sofie Mosebekk, Håkon Nilsen, Tomas Kjell Anders Nilsson, Kristine Solberg Opofte, Inger Kristine Riber, Guro Utne Salvesen, John-Arild Suther, Tristan Sutton, Carina Tørud, Ulla Westvik..

*Sørgespill-trilogien: Straff - Sørgespel (Hordaland Teater, 2012), Kill Them All (Nationaltheatret, 2013), Judasevangeliet - sørgespill (Transiteatret/ Ultima, 2013)

Co-produsenter:

Ultima Oslo Contemporary Festival

Støttet av:

Norsk Kulturfond

 

Bergen Kommune

http://judasevangeliet.blog.com

by TRANSITEATRET on OCTOBER 16, 2013 in

Excerpt from an essay by Rudolf  T. Bjørnerem (scenekunst.no  2013-10-14)


Sociological “Game of Sorrow”

  “Based on the recently discovered, apocryphal gospel of Judas, Tore Vagn Lid tries to challenge our way of perceiving reality by looking at the Judas character in a new light. In a multimedia musical drama complicated situations are explored; situations that demand someone to take action and the consequences if no one does.   Judas situations The performance premiered at the Norwegian Opera and Ballet at the Ultima Festival on September 11 and is now to be played at the Meteor Festival in Bergen. It is based on a paradox that also can be read out of the canonized gospels; if it is taken for granted that Jesus was to be crucified, die and resurrect in order to save mankind, is it not also obvious that someone would have to betray him so that this would happen? And couldn’t   we just as well look upon Judas as one who sacrificed himself for all of us to make the salvation possible? The manuscript, on which the performance is based, comes quite close to such an understanding of the Judas character, even though it is far from unambiguous. The gospel of Judas is an apocryphal – a religious text that for various reasons has not been included in the Bible.  Lid uses the Judas paradox as some kind of archetype for what he calls “Judas situations”. A Judas situation demands a lowly regarded action to obtain a necessary result.  The divide between good and evil, hero and villain, is erased. Tore Vagn Lid is searching for Judas situations in the past, the present and the  future; situations that are relevant for us today.    

Dilemmas
Using the fragmented gospel of Judas as a framework the performance takes us through several dilemmas. We meet Norwegian Communists during the war who are confronted with a potential spy, and a professional Danish helper who asks us to what degree it is legitimate to contribute to helping people with severe handicaps to be able to realize themselves sexually. We hear about a society where the debate consists of questions only, and finally about an imagined future hijacking that shows how tragic the result might be if no one is willing to take on the Judas role.  At the same time as we are confronted with these situations we are as an audience forced to take a stand on them; the lights are turned on in the room and we are exposed, and at one moment a player even calls for a show of hands.  

The Judas move
In the Gospel of Judas the “Judas move” is the central element of the game. This is the decisive move that is necessary to solve the situation and end the game. Judas denounces Jesus to the Roman guards, the Communists shoot the potential spy and the helper satisfies his clients. The individual person changes the world in a decisive way.

Multimedia

(…)whole The performance is an impressive overall construction. Video and projections, the chorus, the ensemble, the actors, the solo singers, different scenography elements and sound recordings are joined together in a polyphony that drives the performance forward. Much of the excitement and the content actually arise from the interaction between the elements; when they comment on and confront each other rather than melt together(…)”

Aktuelt

Jan. 2017

U-DUB - Landmark 15. Februar

Om U-DUB
Unntakstilstanden beskriver situasjoner hvor normale lover og regler er satt ut av spill, gjerne forårsaket av en plutselig katastrofe eller en uventet hendelse. Med unntakstilstanden tilspisses altså en situasjon hvor valg må tas og begrunnes av hver og en - uavhengig av tidligere normer og regler. Unntakstilstandens dramaturgi river dermed bort sikkerhetsnettet og ansvarliggjør hver enkelt. «Fornuftig er den som unngår unntakstilstanden», skrev en kjent filosof. Men hva om unntakstilstanden nettopp ikke kan unngås?

Mottaker av "Bergensprisen 2015 - Årets Scenekunst"

Kl 21:30 -22:30 U-DUB

Kl 23:30 -00:30 U-DUB (Soarè)


Billetter i døren

Normalpris: kr 220

Student / Honnør /Arbeidsledig: Kr 150

Gruppepris: 9 personer 150 (Bestilling...

Les mer...

Twitterfeed

Blogfeeds

Kontakt

Oct. 2016

Kontakt

E-post:
transiteatret [at] gmail.com

Produsent / Dgl.led.: Tor Christian F Bleikli

Tlf: (+47) 41 30 29 40 / epost: torcfb [at] gmail [punktum]com 

Kunstnerisk leder. : Tore Vagn Lid

Tlf: (+47) 928 19 654 /e-post: torevagn(at)gmail.com

Postadresse :
Transiteatret-Bergen
postboks 1189
5811 Bergen

Besøksadresse :
Hordaland Kunstsenter
Klosteret 17
5005 Bergen